Läkemedel (Åtgärder)

 
 
Kosten är av största vikt att ändra på. Gör man inte det så kommer problemen tillbaka senare. Så det är ingen idé att behandla candidan om man inte är beredd att förändra hela sitt liv. Jag kommer aldrig att kunna fortsätta äta som jag gjorde tidigare. Det har jag insett. DU ÄR VAD DU ÄTER. Det är så sant. Äter du "skit" så mår du skit. Jag misshandlade min kropp tidigare med maten jag gav den. Det fick jag igen också. Och jag vill aldrig någonsin igen må som jag gjorde då.
 
I kombination med ändrade kost former så kan man använda sig av läkemedel. Det finns receptbelagda läkemedel att få utskrivet av läkare. De är säkert billigare än mina Naturläkemedel. Men mina läkemedel ger inga biverkningar och stärker också hela min kropp, inte bara tarmen. Vissa av dessa Naturläkemedel kommer jag förmodligen att fortsätta ta hela livet just för att de är bra för kroppen och får mig att må så mycket bättre.
 
Det första jag tycker man ska investera i är Syclovir. Den i kombination med eliminering av kolhydrater, socker och alkohol är det bästa i kampen mot candidan. Syclovir innehåller ett special plankton, destillerad vinäger och rårörsocker. Sockret i denna är det ända sockret jag äter. Det fungerar så att rårörsockret "lockar fram" candidan och sedan tar planktonet med sig det ut.
 
Det andra jag tycker man ska göra är att genomgå en tarmrening. Det borde alla göra med jämna mellanrum igentligen för det samlas otroligt mycket plack i tarmen som annars inte kommer ut. Och nu pratar jag inte om nån detox på några dagar eller veckor. Sån skit tror jag inte på. Det har samlats där i kanske 15-20 år. All plack som sitter där sitter som cement. Så en ordentlig rening tar månader. Jag kommer att köra detta minst ett halvår. Jag rekommenderar Robert Grays tarmrening eller Living Cleanse. Jag använder det sistnämnda. Den är enkel och ger snabbt resultat. Innehållet i den är bla: Gotu kola, Aloe Vera, vitlök och andra Örter. Efter någon månad med detta så luktade det vissa gånger bränd plast när jag hade varit på toaletten. Tänk vad mycket "skit" vi har i tarmarna. Och så skönt det kändes att få ut det.
 
MSM (Metylsulfonylmetan) är som ett universalmedel för kroppen. Bra för tarm, hud, hår m.m
Vissa som lider av psoriasis, eksem och rosacea har blivit hjälpt av detta och slutat helt med de receptbelagda läkemedlen. Mot rosacea får man bla antibiotika. Antibiotika ger candida.
 
Syre bör tillföras i tarmen vid candidaöverväxt. Candidan trivs inte i syrerik miljö. Så magnesium är bra. Jag använder just nu OxyFlush i kombination med OxyLift. När de är slut kommer jag att gå tillbaks till Oxytarm som är mycket billigare.
 
Jag tar även Kaprylsyra som innehåller magnesiumkaprylat och cellulosa.
 
Para-rizol Zeta är mycket bra. Det innehåller syreberikad Olivolja,  kryddnejlika, valnöt, malört, svartkummin, artemissa och kungsmynta. Smakar vedervärdigt dock.
 
Sist men absolut inte minst använder jag Grapefruktkärnextrakt. Det var nog kanske det allra första jag började använda. Min räddning! Den tog bort mina mest akuta besvär på tre dagar. Jag provade att sluta med den en period men det var för tidigt. Besvären kom tillbaka så jag började med den igen. Finns i både tabletter och droppar. Dropparna är vanligast att använda tror jag.
 
I dricksvattnet blandar jag i Kolloidalt silver. Det är som ett desinfektionsmedel för rening av dricksvatten. Och är mycket effektivt mot bakterier, virus, svampar och alla kända microorganismer.
 
Och så dricker jag tranbärsdryck. Osockrad naturligtvis. Surt men bra. Den köper jag koncentrerad på hälsokostbutiken och blandar med vatten.
 
Extra magnesium, kalk och zink är bra att tillföra kroppen eftersom det brukar vara brist på detta i kroppen vid candidaöverväxt.
 
Jag ska nämna att de flesta av dessa Naturläkemedel är svåra att hitta i vanliga Hälsokostbutiker. Jag har letat i många städer men ytters få har dom. Det som är lätt att hitta är MSM, Oxytarm, Kaprylsyra, Kolloidalt silver och tranbärsdrycken. 
 
Resterande produkter beställer jag på internet från bla www.naturprodukter.se, www.vitavera.se och www.alternativetshop.com
 
I kombination med dessa Naturläkemedel har jag som sagt ändrat min kost, annars är det meninglöst att behandla överhuvudtaget. 
 
Jag äter mycket ägg. Man kan säga att ägg är min basföda. Och det är väldigt nyttigt. Vilken diet man än läser om så finns alltid ägg med över det man får äta.
 
Kött äter jag dagligen i någon form. Rött kött ska man helst bara äta 2 gånger/vecka. Men jag äter betydligt oftare än så. Rekommendationen vid candida kost är att hellre välja vitt kött (Fågel, fisk) och skaldjur framför rött kött.
 
Vissa menar att man kan äta lite färskpotatisen men absolut inte vinterpotatis. Jag avstår från all potatis tills vidare.
 
Fullkornsbröd och andra fullkornsprodukter ska tydligen gå bra. Även där väljer jag andra alternativ istället. Fullkorn innehåller en hel del kolhydrater, vilket candidan lever av. Så jag undviker det mesta av det också tills vidare.
 
Bröd har varit det svåraste för mig att vara utan. Knäckebröd råg ska vara okej om man äter max 2 skivor per dag. Men det innehåller jäst så jag äter inte det. Det brödet jag hittade i butiken som inte innehöll jäst eller vetemjöl var Ryvita. Men de ska man undvika pga att de innehåller akrylamid. 
 
Jag bakar eget fröknäcke istället. Det finns färdiga påsar från Risenta som man blandar med vatten och olja. Eller så kan man blanda själv med olika fröer. 
Jag äter ekologiska pumpakärnor, solroskärnor, sesamfrön, linfrön, psylliumfröskal. Det innehåller bra aminosyror och fett.
 
Annat fett och protein som är bra att äta är Avokado, nötter (ej jordnötter) ekologiskt smör och Kravmärkt kokosfett. Jag köper att kokosfett som är lukt- och smakfritt. Det är perfekt att använda till matlagning tex. I början av min diet satte jag en matsked kokosfett i hett Citronvatten och drack det.
 
De flesta oljor går också bra. Jag föredrar Olivolja. Det man ska tänka på är att alla oljor ska vara kallpressade.
 
Jag äter lite naturell yogurt. Brukar köpa turkisk yogurt eftersom den är fetare och godare. Alla andra mejeriprodukter utom smör avstår jag. Vill man äta ost så är det bättre att välja får- eller getost framför ko, eftersom de innehåller bättre protein.
 
Jag äter inte mjöl i någon form. Men det ska vara okej med hela korn, krossade korn, flingor av fullkornsråg, korn, havre, dinkel, hirs, bovete. Bovete tyckte jag inte om när jag provade. Kommer väll att börja på lite dinkel och sånt här framöver. Dinkel fullkornsmjöl eller siktmjöl, rismjöl och Bovetemjöl är bra att ersätta vetemjöl med.
 
Jag avstår också helt från frukt förutom Avokado och citron. Äter man frukt så bör man inte äta mycket och absolut inte äta vindruvor och banan. Torkad frukt likaså då det innehåller mycket socker.
 
Osockrade bär äter jag ibland. Brukar då lyxa till min yogurt med bären. Väljer helst blåbär eftersom de är helande för tarmen och blodkärlen. Annars brukar jag äta turkisk yogurt med krossade linfrön och pumpakärnor i.
 
Jag försöker dricka mycket vatten och äta fibrer i form av frön för att sanera kroppen. Och grönsaker till varje mål. Halva tallriken med grönsaker tar jag. Jag väljer mycket bladgröna grönsaker. (Bladspenat, ruccola m.m) Helst ska det vara ekologiska och ätas råa.
 
Jag väljer grönt te framför svart. De flesta gröna teer är bra men jag dricker mest Brännessla te  (innehåller mycket järn, vitaminer, mineraler, sänker blodsockret) och Pau D'Arco te (ett barkte).
 
Jag försöker äta mycket Örter. De är helande för kroppen på flera olika sätt. Vitlök äter jag mest. Även gurkmeja, kanel, timjan, cayennepeppar, fänkål, pepparmynta, rölleka, nypon m.m
 
Det var svårt i början att tänka på allting och att lära mig vad jag kan äta. Men det går lättare nu. Jag har ändrat hela mitt tankesätt. Det måste man göra om man ska klara av att detta. Hade inte jag mått så dåligt som jag gjorde och hamnat i en desperat situation så vet jag inte om jag hade fixat det. 
 
Det har varit otroligt kämpigt många gånger och i perioder har det varit extra jobbigt. När candidan slutar att gödas så är det som att den gör desperata försök att få i sig nånting. Det är som att den kommer med våldsam kraft och suget efter socker blir fruktansvärt. 
Jag har fuskat. Senast igår tog jag en bit mörk 70% choklad. Men det får inte hända ofta för då trillar jag dit igen. Ju mer "skit" man ger kroppen desto större blir suget efter socker och kolhydrater.
 
DU ÄR VAD DU ÄTER. Tänk på det. Jag förstår verkligen att det är så nu. Jag mår mycket bättre när jag matar kroppen med sånt den mår bra av. Suget är mycket mindre och jag är mycket mindre. Vågen visar -15 kg sedan i juni. Och jag har gått ner två klädstorlekar.
 
Åsa
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0