Svackor

Jag har haft en "svacka" senaste veckan. Ett sjukt begär efter godis och glass. Jag skojar inte när jag säger att det nästan runnit saliv från munnen när jag tänkt på godsaker. Och barnens skålar med lördagsgodis igår.....jag var så nära att ta en. Det var svårt men jag kämpade och stod emot. För EN hade fort blivit fler. Och även om det bara skulle blivit EN så kan den förstöra allt och mina månader av kämpande är för gäves. 
 
Jag har nämnt tidigare om att man får svackor då man känner "sug" i perioder när man genomgår en candida avgiftning. Och det beror på att candidan börjar svälta ut och tar i med all kraft för att få i sig socker och kolhydrater. Nu har jag haft en rejäl känning av detta. Igår åt jag popcorn tex. Jag tänker att det är bättre än godis i allafall. Men majs är strängt förbjudet när man äter candida kost. Det innehåller otroligt mycket stärkelse. Och det lever candidan av.
 
Inte nog med det. Jag tog också en skiva finncrisp med rökt lax på kvällen igår. Rökta laxen går ju bra men finncrispen är inte tillåtet. Jag känner lite ångest idag över detta. För tänk om jag förstör någonting nu när jag mått så bra ett tag. Magen fungerar bra. Inga smärtor och har inte varit uppblåst på länge.
 
Sist jag kände av något från magen var nog ca 4 veckor sedan när jag drack ett glas vin (som är rena kalasföda för candidan) och åt en näve chips. Det dröjde bara nån timme efteråt så fick jag ont. SÅ känsligt är det. För mig i allafall. Så man ska ställa sig frågan om det är värt att "fuska" med kosten. För mig är det inte det.
 
Men ibland, som igår, blir suget SJUKT svårt att motstå. Nu hade jag tur att jag inte kände av popcornen och finncrispen igår. Men äter jag det oftare så kan bli problem. Det är så svårt att hålla sådan här strikt kost. Det gäller att hitta motivationen. I början hittade jag motivationen i mitt dåliga mående. Jag ville inte må så längre och det var den bästa motivationen.
 
Och jag kände ganska snabbt att jag började må bättre så då var det inga problem att fortsätta. Nu har jag mått bra ganska länge och det är lätt att börja fuska då. Så jag måste hitta motivationen i något mer. Jag ställer mig på vågen som visar -17 kilo nu.
 
Alla mina kläder har blivit två storlekar för stora. Jag skyndade mig att rensa ur garderoben och skänkte bort dom till något som hjälper andra. Det känns så bra i själen och hjärtat att veta att jag kan hjälpa andra. Jag hoppas att jag även genom att skriva om detta kan hjälpa fler som mår dåligt.
 
Min motivation att fortsätta kämpa är nu alltså, förutom att jag mår mycket bättre, även att jag rasar i vikt och får köpa nya kläder. Min garderob är ganska tom just nu. Och det är ju mycket roligare att köpa kläder när man får ta mindre storlekar. Kläderna sitter mycket snyggare på och det finns mycket mer att välja på.
Att må bra är givetvis det bästa. Slippa värk och klåda och trötthet. Och min make motiverar mig mycket att fortsätta. Han har varit och är mitt största stöd i den här kampen.
 
/Åsa

Kommentarer
Postat av: Ida

Hej!
Det är intressant att läsa om din sjukdom. Men hur kom du på att det var det som var orsaken till ditt mående?

Ha det bra!

2014-11-24 @ 21:26:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0