Åtgärder

Om man har överväxt av candida i kroppen så är det som jag skrev tidigare viktigt att åtgärda detta. Det går att bli av med det men det kan ta väldigt lång tid. Jag har själv kämpat mot candidan i snart 5 månader men har fortfarande lång väg kvar även om det har blivit mycket bättre.
 
Det är kosten som förmodligen är den största orsaken till eländet så en radikal kost förändring behöver göras.
 
Sluta äta socker. Candidan lever och växer av detta.
 Jag har slutat äta socker i alla former. Jag äter inte frukt och dricker inte mjölk heller. När man börjar undvika socker i alla former så upptäcker man hur mycket socker och annat skit det tillsätts i maten man köper i vanliga butiker. Till och med i bacon sprutas det in dextros eller fruktsocker för att höja smakerna. Det är i princip omöjligt att inte få i sig något socker. Det bästa är att köpa kött direkt från slakterier för att få 100% kött men har man inte möjlighet att göra det så får man nöja sig med köttet i affärerna. Men man kan ju göra vad man kan för att undvika annat socker i allafall. 
 
Undvik stärkelse och alla kolhydrater. Detta är också kalasföda för candidan. Sluta äta vetemjöl och alla former av gluten. Ät inte heller majs och då självklart inte heller majsmjöl. Undvik grönsaker som växer under marken. Ät inte heller vitt ris. 
 
Jäst är en annan sak som candidan älskar. Eftersom candida är en sorts jästsvamp så bidrar även detta till dess tillväxt. Så inget jäst ska man äta. Alltså inget bröd som innehåller jäst. Inget som framställs genom jäsning heller, tex alkohol, soya, ost...
 
Mejeriprodukter ska undvikas. I detta finns naturligt socker. Det kan tyckas löjligt men minsta lilla socker bidrar till candidans tillväxt i kroppen. Speciellt när man börjar svälta ut den så kommer den att desperat ta allt den kan få. Naturell yogurt brukar dock gå bra för det flesta eftersom det är surt. Sur miljö i tarmen hjälper till att bekämpa candidan. Smör går också bra. Men absolut inte margarin.
 
ÄT INTE:
  • Socker (alla former ska undvikas)
  • Kemiska sötningsmedel  (tex aspartam)
  • Kolhydrater (pasta, bröd, nudlar, potatis, m.m)
  • Grönsaker/rotsaker som växer under marken (undantag för vitlök)
  • Jäst (allt som genomgår någon jäsningsprocess)
  • Mejeriprodukter (undantag för naturell yogurt och smör)
  • Jordnötter
  • Frukt
  • Vitt ris
  • Bönor
  • Svamp
  • Alkohol (främst öl och vin)
UNDVIK ÄVEN: Kaffe och Svart Te.
 
VARFÖR SKA MAN UNDVIK DETTA? Jo för att dessa livsmedel är försurande och göder svamparna. De skapar en jäsprocess i tarmen som gör att svampen förökar sig. Candidan sprider toxin från tarmen ut i blodet som belastar immunförsvaret, lever, njurar, hud, lymfsystem. Hela kroppen belastas beroende på hur mycket och länge man gått med candidaöverväxten. Detta kan leda till att avgiftningssystem (tjocktarm, lever, njurar, lungor,hud, lymf) blir överbelastat. 
 
 
Vad kan man äta då kan man undra.
 
DETTA KAN MAN ÄTA:
 
  • Råris
  • Sjögräsnudlar 
  • Grönsaker som växer ovan marken
  • Kött
  • Fisk
  • Fågel
  • Bär (i små mängder nångång då och då)
  • Vitlök
  • Kryddor/Örter (Vissa hjälper till att mota bort candidan)
  • Broccoli/blomkål/brysselkål m.m
  • Frön
  • Avokado
  • Olivolja, Rapsolja
  • Smör
  • Ägg
  • Quinoa 
  • Bovetemjöl
  • Dinkelmjöl
  • Stevia  (naturligt sötningsmedel)
  • Nötter (ekologiska. Främst mandel, hasselnötter, valnötter)

DETTA ÄR OCKSÅ BRA:
 
Grönt Te. Speciellt Brännessla och Lakritsrot. 
Citronvatten. En hel citron pressad i en kanna vatten.
 
 
Kosten är den viktigaste åtgärden och är också det man kan åtgärda snabbast. Så det är det första man bör göra. Man kan säga att man bör tänka LCHF när man ska äta Candidadiet, med undantag för vissa saker som tex jäst och mejeriprodukter.
 
Man bör också tänka på när man lagt om sin kost att man förmodligen aldrig kan börja äta som man gjort tidigare när man väl fått bukt på candidan. För då kommer ju eländet tillbaka.
 
Personligen anser jag att ingen mår bra av för mycket glutenintag och socker. Vissa människor (som jag tex) verkar vara extra känsliga för detta och får då candidaöverväxt som förgiftar kroppen.
 
När kroppen är infekterad av denna candida så känner man ett starkt sug efter snabba kolhydrater som sötsaker, pasta, vitt bröd m.m.
 
Det finns även läkemedel som hjälper till att bli kvitt candidan. Naturläkemedel. Dessa är väldigt dyra. Jag har lagt ner tusenlappar på dessa under dessa drygt fem månaderna. Men jag tycker att det är klart värt varenda krona om det hjälper mig. Vilket det har gjort. Så mycket besvär som jag haft och det akuta tillståndet jag befann mig i då hade jag nog inte tagit mig ur utan dessa Naturläkemedel. 
 
I nästa inlägg kommer jag att skriva om dessa Naturläkemedel samt lite mer om den kosten jag äter. Om Fröer och Kryddor/Örter som är bra.
 
Åsa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0